Powiat GłubczyckiMapa interaktywna

Strona główna

Wybierz Kategorię

Obiekty

Kościół pw. św. Józefa w Baborowie

Kościół pw. św. Józefa w Baborowie

Jeden z nielicznych na Opolszczyźnie drewnianych kościółków założonych na planie krzyża greckiego stanowiący przykład twórczej sztuki i kultury ludowej regionu. Wybudowany w latach 1700-1702 z ciosanego drewna modrzewiowego, położony na wzniesieniu, wokół którego rozciąga się cmentarz otoczony starymi brzozami, lipami i drzewami morwowymi. Kościółek będący przykładem twórczej sztuki i kultury ludowej regionu posiada bogate wnętrze z pięcioma ołtarzami, licznymi freskami i obrazami.
Kościół pw. św. Mateusza w Boguchwałowie

Kościół pw. św. Mateusza w Boguchwałowie

Do najpiękniejszych zabytków budownictwa sakralnego w województwie opolskim należy gotycko-renesansowy kościół w Boguchwałowie (10 km na południowy wschód od Głubczyc). W 1602 r. śląski szlachcic z rodu Strzałów (Strzelów) Kasper Strzela z Dzielaw oraz jego małżonka Ewa z Obrowca (przedstawicielka innej gałęzi rodu Strzałów, zwącej się Chmielikami) ufundowali w Boguchwałowie murowany kościół, otoczony kamiennym murem cmentarnym z attyką. Wśród mieszkańców Boguchwałowa przeważali wówczas ewangelicy. Strzałowie nadali jednak kościołowi charakter wybitnie katolicki, fundując ołtarz z płaskorzeźbioną grupą Koronacji Matki Boskiej. Oburzenie miejscowych protestantów było tak wielkie, że w listopadzie 1603 r. Kasper Strzela został zamordowany. Kościół parafialny św. Mateusza Apostoła i Ewangelisty w Boguchwałowie jest budowlą o formach gotycko-renesansowych, murowaną z kamienia i cegły. Licząca pięć kondygnacji wieża kościelna jest zwieńczona murowanym hełmem stożkowym i attyką w formie grzebienia z elementów półkolistych. Poważnie uszkodzony w 1945r., odnowiony w 1959r. Kościół otoczony jest grubym, kamiennym (otynkowanym) murem cmentarnym na planie okręgu oraz drzewami. Zwieńczenie muru stanowi malowniczy grzebień attyki, złożonej z esownic oraz pilasterków z trójkątnymi sterczynami. Po stronie południowej znajduje się w murze brama o dekoracyjnym szczycie. Kościół posiada cenne wyposażenie wnętrza, obejmujące m.in. trzy ołtarze renesansowe, ufundowane w 1602 r. przez Strzelów. Ołtarz główny ma formę poliptyku z płaskorzeźbioną grupą Koronacji Matki Boskiej w części środkowej. Na awersach i rewersach dwóch par skrzydeł (wewnętrznych i zewnętrznych) znajdują się malowane sceny z życia Chrystusa. Ołtarze boczne mają formę tryptyków z rzeźbionymi scenami środkowymi i malowanymi skrzydłami. W ołtarzu bocznym lewym znajduje się, centralnie umieszczona, płaskorzeźba Pokłonu Trzech Króli, a w ołtarzu prawym - płaskorzeźba Ostatniej Wieczerzy. Do zabytkowego wyposażenia świątyni należą także: ambona renesansowa z początku XVII w., chrzcielnica przyścienna z XVIII w., ławy późnorenesansowe z XVII w., a także obraz św. Anny z Matką Boską i rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem z pierwszej połowy XIX w.
Kościół-bazylika pw. św Rodziny w Branicach

Kościół-bazylika pw. św Rodziny w Branicach

Kościół-bazylika pw. św Rodziny w Branicach – ukończony w 1932r., we wnętrzu mozaika przedstawiająca św. Rodzinę wykonana z drobnych kamieni. Bazylika jest częścią kompleksu kościelno-klasztornego „Miasteczka Miłosierdzia” wybudowanego przez Biskupa Nathana
Wieża widokowa we Włodzieninie

Wieża widokowa we Włodzieninie

Wieża Kościoła św. Mikołaja we Włodzieninie wyrasta ze starych murów gotyckiego kościoła zamkowego. Z jej szczytu rozciąga się malowniczy widok na płaskowyż głubczycki. Widać stąd jak na dłoni wieże kościelne w Głubczycach i czeskie Jesioniki z Pradziadem, najwyższym szczytem Sudetów Wschodnich. Przed kościołem znajdują się kamienne rzeźby św. Jana Nepomucena i św. Floriana. Barokowe figury umieszczone są na prostopadłościennych cokołach, ozdobionych głową lwa z kołatką. Rzeźby powstały w XVIII wieku. Wywiezione później do Zubrzyc powróciły na swoje miejsce w XIX stuleciu. W pobliżu wieży widokowej znajduje się Park Historyczny Włodzienin. We Włodzieninie można zobaczyć pozostałości średniowiecznych grodzisk i osad z epoki brązu.
Mury miejskie w Głubczycach

Mury miejskie w Głubczycach

Pierścień miejskich murów obronnych powstał w II poł. XIII w. z łupku ilastego pochodzacego z pobliskiej wsi Królowe. Na obwodzie znajdowało się 19 baszt i 3 bramy miejskie. Od pónocy baszty zostały zbudowane na planie ostrołuku. Jest to jedyny przykład tego typu murów miejskich w Polsce. Najlepiej zachowane odcinku muru miejskiego, częściowo przekształcone w XIX w, a częściowo po 1945r. znajdują się: - kolo poczty, gdzie stoi baszta z XVIw., zwieńczona kopułą - w ogrodzie franciszkanów z furtką, w której w ościeżach umieszczono rzeźbione w kamieniu ludzkie twarze i trupią czaszkę, - na północ od kościoła parafialnego, przy blokach mieszkalnych ul. Ratuszowej, z basztą nakrytą dachem namiotowym z gontów -przy ul. Wałowej, na placu szkoły podstawowej
XIX wieczny Budynek dworca PKP w Głubczycach

XIX wieczny Budynek dworca PKP w Głubczycach

Głubczycki dworzec wybudowano w 1870 roku. Budynek przypomina kształtem lokomotywę parową, z 20 metrową wieżą imitującą komin parowozu. W roku 1989 dworzec wystąpił w filmie - w hollywoodzkiej produkcji "Triumf ducha". Film opowiada historię boksera Salamo Aroucha, greckiego Żyda z Salonik (w tej roli wystąpił Willem Dafoe), który trafił do Auschwitz, gdzie hitlerowcy zmuszali go do walk bokserskich. Stacja "zagrała" niemal identyczny dworzec kolejowy w greckich Salonikach, skąd bohatera wraz z rodziną wywieziono do obozu. Dworzec jest położony przy nieczynnej linii kolejowej. Jego powierzchnia użytkowa to ponad 1,2 tys. mkw. - Budynek składa się z dwóch kondygnacji i poddasza. Dworzec w Głubczycach leży przy linii kolejowej łączącej Racibórz w woj. śląskim i Racławice Śl. na Opolszczyźnie. Połączenie kolejowe pomiędzy tymi miejscowościami funkcjonowało od sierpnia 1876, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Głubczyc w kwietniu 2000.
Ratusz Miejski w Głubczycach

Ratusz Miejski w Głubczycach

Ratusz wzniesiono na początku XIV w., na środku rynku o unikatowym kształcie ćwierci koła, na XIII w. sukiennicach. Gotycką budowlę przebudowano w okresie renesansu i w XIX w. W czasie działań II Wojny Światowej budynek uległ częściowemu zniszczeniu, odbudowany w latach 2006-2008 w stylu neorenesansowym. Na parterze (obecnie muzeum) zachowało się 6 komór sukienniczych z gotyckimi portalami i brukowana uliczka z XIV w. Na wierzy ratuszowej jest taras widokowy. W sąsiedztwie ratusza w 1738 r. znajduje się kolumna Maryjna z 1738r. dłuta A. Jӧrga. Obecnie siedziba Powiatowego Muzeum Ziemi Głubczyckim. Do cenniejszych eksponatów należy godło II Rzeczy Pospolitej z 1942r. z Rządu na Uchodźctwie z siedzibą w Londynie.
Barokowy Kościół Św. Trójcy w Opawicy

Barokowy Kościół Św. Trójcy w Opawicy

Barokowy Kościół Św. Trójcy w Opawicy zbudowano w 1730 r., lecz pierwsza wzmianka o jego istnieniu pochodzi z 1410 r. Wewnątrz budowli zachowały się piękne barokowe freski, rokokowa ambona w kształcie łodzi z 1772r. i chrzcielnica ołtarzowa oraz tzw. "Praskie Dzieciątko". Z Opawicy pochodzi rodzina Oskara Triplovitza założyciela firmy Nivea. więcej o historii Kościoła można przeczytać na http://www.opawica.pl/historia-kosciola
Zalew

Zalew

Zalew – zalew i Camping nr 240 w Pietrowicach Głubczyckich.
Kościół pw. św. Tomasza w Kietrzu

Kościół pw. św. Tomasza w Kietrzu

Kościół pw. św. Tomasza w Kietrzu – budynek Kościoła wybudowany w XVIII w. na pozostałości średniowiecznej dolnej kondygnacji. Barokowy kościół pw. św. Tomasza to trójnawowa bazylika (XVIII w.) ze sklepieniem kolebkowym. Do naw bocznych dobudowane zostały kaplice z kopułkami i latarniami. Ośmioboczną wieżę kościelną wyrastającą z kwadratowej podstawy wieńczy barokowy hełm z latarnią.
Zabytkowa figura św. Floriana w Kietrzu

Zabytkowa figura św. Floriana w Kietrzu

Zabytkowa figura św. Floriana w Kietrzu, z I poł. XVIII w. znajdująca się w parku obok rynku w Kietrzu.
Apteka M.T. Schmidt

Apteka M.T. Schmidt

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 20:00 sb. 8:00 - 19:00 nd. 9:00 - 18:00

Apteka "Zdrowie"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 20:00 sb. 8:00 - 18:00

Apteka "Przyjazna"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 19:00 sb. 8:00 - 14:00

Apteka "Kolorowa"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 7:30 - 19:30 sb. 8:00 - 14:00

Apteka "Eskulap"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 18:00 sb. 8:00 - 14:00

Apteka "Centralna"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 7:30 - 18:00 sb. 8:00 - 14:00

Apteka "Mandragora"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 19:00 sb. 8:00 - 14:00

Apteka Paweł Szymański

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 16:00 sb. 9:00 - 14:00

Apteka "Pod Herbem"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 19:00 sb. 8:00 - 14:00

Apteka "Sanitas" J.Hylak

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 7:30 - 18:30 sb. 8:00 - 14:00

Punkt Apteczny D. Leżański

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. 8:00 - 16:00 wt. 8:00 - 16:00 śr. 8:00 - 15:00 czw. 8:00 - 17:00 pt. 8:00 - 16:00

Apteka "Pod Białym Lwem"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 19:00 sb. 8:00 - 13:00

Punkt Apteczny "Jaśmin"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 16:00

Gospodarstwo Agroturystyczne "Zielone Wzgórze"

Gospodarstwo agroturystyczne (całoroczne) dysponuje 5 pokojami z 11 miejscami noclegowymi i oferuje domowe posiłki oraz sprzęt do aktywnego wypoczynku.
Statua Matki Boskiej - Kolumna Maryjna na Rynku

Statua Matki Boskiej - Kolumna Maryjna na Rynku

Wykonana została w 1738r. w stylu rokokowym przez rzeźbiarza z Nysy, Antona Jörga, ufundowana przez głubczyckiego rajcę Antona Hamma. Na rogach podstawy stoją figury: św. św. Sebastiana, Idziego i Rocha, a między nimi znajdują się geniusze Wiary, Nadziei i Miłości. Nieco wyżej widzimy 3 postacie aniołów symbolizujących Czystość, Skupienie i Pokorę. Są tu też tarcze z płaskorzeźbami przedstawiającymi: Grzech Pierworodny i Zapowiedź Mesjasza w Raju. Na trzeciej dawniej znajdowała się scena Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Szczyt postumentu zdobi statua Matki Boskiej stojącej na kuli ziemskiej, wykonana z białego marmuru. Cokół otacza kamienna balustrada.
Budynek Zespołu Szkół Ogólnokształcących

Budynek Zespołu Szkół Ogólnokształcących

Zbudowany w latach 1900 - 1902 w stylu neorenesansowym, dla potrzeb głubczyckiego gimnazjum. Rozbudowany w kierunku południowym, wzdłuż ul. Lwowskiej, w latach 1931-1932. Szyby w oknach auli zdobią namalowane w 1902 r. przez uczniów herby Głubczyc i Śląska (czarny orzeł z białym półksiężycem na piersi na żółtym polu). Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ogólnokształcących. Patronem szkoły od 1956 r. jest Adam Mickiewicz. W pobliżu szkoły przebiega przepiękna Aleja Kasztanowa.
Wodociągowa Wieża Ciśnień

Wodociągowa Wieża Ciśnień

Miejska wieża wodociągowa - znajduje się przy ul. J. Słowackiego. Ten zadbany obiekt pochodzi z przełomu XIX i XX wieku. Oprócz ciekawego kształtu, okrągłego trzonu oraz ośmiokątnej części zbiornikowej (z bardzo ładnymi geometrycznymi wzorami ułożonymi z cegieł) posiada maszt z kulą i stalową chorągiewką. Nowy wodociąg oddano do użytku w 1900 r. Jego częścią była neogotycka wieża ciśnień wzniesiona w latach 1898-99. Wieża ma 35,65 m wysokości (wraz z 4,65 m iglicą). Nad wejściem do wieży znajduje się herb miasta. Wieża ciśnień wciąż działa.

Apteka Zdrowit

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 18:00 sb. 8:00 - 13:00

Apteka M.T. Schmidt

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 19:00
Kościół parafialny Narodzenia Najświętszej Marii Panny

Kościół parafialny Narodzenia Najświętszej Marii Panny

Gotycki kościół parafialny pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny z XIII w. został rozbudowany w XIV w., a następnie w latach 1903-1907 według projektu M. Hasaka. Wystrój kościoła pochodzi z 2 poł. XIX w. i z lat 1903-1907. Warto zobaczyć szczególnie starsze części świątyni: dwie potężne wieże frontowe (nadbudowane w późniejszym czasie), trzy wczesnogotyckie kamienne portale (XIII w.), transept (nawa poprzeczna) oraz piękny szczyt frontowy z laskowaniem. Przyciągają wzrok także pięknie żebrowane sklepienia krzyżowe i kamienne dekoracje roślinne w nawach świątyni. Trzeba dodać, że w kościele znajdują się ponad stuletnie, 60-głosowe organy. Do ciekawych elementów kościoła należą dzisiaj: kamienny cokół kościoła z licznymi otworami, portale, filary i maswerki okien z roślinną dekoracją (wraz z rzadkim motywem chmielu) oraz witraże z pocz. XXw. W podziemiach kościoła znajduje się kilkadziesiąt grobów głubczyckich mieszczan (dziś zakrytych posadzką i niedostępnych), niektóre z nich dokumentują tablice nagrobne umieszczone na ścianach wewnątrz kościoła. Ciekawostką tej budowli są - zachowane do dnia dzisiejszego - pomieszczenia mieszkalne (ceglana podłoga, piec) dawnego strażnika-dzwonnika w południowej wieży kościoła (w 2 otynkowanych ośmiobokach szczytowych wieży).
Kościół św.św. Fabiana i Sebastiana

Kościół św.św. Fabiana i Sebastiana

Kaplica św. św. Fabiana i Sebastiana została zbudowana przez joannitów z Grobnik w 1501 r. jako gotycki kościółek. Usytuowana jest na południe od kościoła parafialnego. W centralnej części kaplicy znajduje się ołtarz z rzeźbioną grupą Chrystusa na Górze Oliwnej z XVIII w. W ścianie północnej i południowej wmurowano marmurowe tablice pamiątkowe ze złoconymi napisami, poświęcone Elizabeth Schindler (zm. 1809) i jej siostrze Franzisce Lehr (zm. 1802), których groby znajdują się w krypcie kaplicy.
Kościół i klasztor oo. Franciszkanów

Kościół i klasztor oo. Franciszkanów

Kościół i klasztor franciszkanów w Głubczycach jest częścią mniejszości franciszkanów w Europie. W Głubczycach znajduje się tak zwana prowincja św. Jadwigi. Święta Jadwiga jest główną patronką prowincji, ale ustanowionych jest jeszcze dwóch drugorzędnych patronów, czyli święty Joachim oraz święta Anna. Sama prowincja powstała, jako prowincja Zakonu Braci Mniejszych, a za założyciela uważa się Franciszka z Asyżu – stąd też nazwa Franciszkanów. Kościół i klasztor franciszkanów w Głubczycach jest jedną z pięciu prowincji znajdujących się w Polsce. Jest to niezwykłe miejsce pokryte wieloma tajemnicami i temu nikt nie zaprzeczy. Każda osoba, która boryka się z jakimś problemem powinna się udać do Franciszkanów. Cieszą się oni dużym uznaniem jak i też służą radą oraz wysłuchaniem w każdej sytuacji. Jednocześnie przebywając w kościele czy też klasztorze można podziwiać doskonale zachowane mury zakonu wybudowane w tylu barokowym. Jest to niezwykłe przeżycie. Każda rozmowa z Zakonnikiem daje ukojenie dla duszy, a osoby, które skorzystały z tej pomocy w większości mówią, że ich problemy stały się jaśniejsze, dużo łatwiejsze do rozwiązania. To właśnie między innymi, dlatego tak duże rzesze ludzi z całej Polski – i nie tylko, przyjeżdżają do Głubczyc, aby spotkać się z Zakonnikami. Kościół i klasztor franciszkanów zostały ufundowane w 1448 roku przez ostatniego księcia - Przemyślida opawsko-głubczyckiego Jana Pobożnego. Obecny wzniesiony po pożarze w latach 1751-1758. Czteroskrzydłowy klasztor w formie czteroboku z wirydarzem po środku. Kościół jest jednonawowy, z barokow-rokokowym wystrojem wnętrza. Do klasztoru przylega budynek wzniesiony w 1752r., w którym niegdyś mieściło się gimnazjum.
Dworzec kolejowy

Dworzec kolejowy

Zbudowany został w II połowie XIX w. w kształcie lokomotywy parowej i w niezmienionym kształcie zachował się do dzisiaj. Zabytkowy budynek w kształcie lokomotywy, który przez wiele lat pełnił funkcję dworca PKP. Z przodu stoi ponad 20-metrowa wieża imitująca komin parowozu. Na jej szczycie kiedyś był punkt widokowy. Parter i piętro to kocioł maszyny, a nadbudówka to kabina maszynisty, natomiast okna na parterze imitowały koła. Budynek ten jest wierną kopią dworca z Salonik w Grecji. W 1989 roku (od 3 do 14 kwietnia) dworzec został udekorowany napisem THESSALONIKI na potrzeby kręconego filmu "Triumf ducha” (Triumph ot the Spirit) amerykańskiego reżysera Roberta M. Young.
Ekspozycja pamięci narodowej - ZSM w Głubczycach

Ekspozycja pamięci narodowej - ZSM w Głubczycach

Wystawa pamiątek związanych z historią Polski w szkole ZŚM Głubczyce.
Ekspozycja „Miasteczko Miłosierdzia” biskupa Nathana

Ekspozycja „Miasteczko Miłosierdzia” biskupa Nathana

Ekspozycja znajduje się w kompleksie szpitalnym biskupa Józefa Nathana.
Wieża widokowa kościoła Św. Mikołaja we Włodzieninie

Wieża widokowa kościoła Św. Mikołaja we Włodzieninie

Wartość kulturową oraz atrakcję przedstawiają ruiny pierwotnie zamkowego kościoła we Włodzieninie z XV-XVI w. bardzo pięknie położonego na skraju wsi na wzniesieniu w otoczeniu starego cmentarza, z którego można podziwiać panoramę wsi Włodzienin i okolic.
Ruiny Kościoła św. Mikołaja

Ruiny Kościoła św. Mikołaja

Wartość kulturową oraz atrakcję przedstawiają ruiny pierwotnie zamkowego kościoła we Włodzieninie z XV-XVI wieku bardzo pięknie położonego na skraju wsi na wzniesieniu w otoczeniu starego cmentarza, z którego można podziwiać panoramę wsi Włodzienin i okolic. Kościół został wybudowany w XV w. w stylu gotyckim. Pełnił funkcję obronne, o czym świadczą zachowane fragmenty fos, mur kamienny i otwory strzelnicze w ścianach. Przebudowany na kościół zamkowy w 1496r. Od tego czasu pełnił funkcję kaplicy zamkowej i służył głownie właścicielom zamku, służbie i odwiedzającym go gościom. Tradycyjnie wokół kościoła znajdował się cmentarz parafialny. W 1945r. podczas wyzwalania Włodzienina uległ zniszczeniu. Pozostała wieża świątyni i jej ściany, a także niektóre zabytkowe nagrobki na cmentarzu. Można tu znaleźć płyty nagrobne dawnych właścicieli tych terenów: Schaffgotschów, Dallwitzów i Siedlnickich. Obecnie zabezpieczono ruiny kościoła i zaadaptowano je do celów turystycznych w ramach Parku Historycznego Włodzienin. Wieża kościelna pełni funkcje widokowej, z której można podziwiać panoramę wsi Włodzienin i okolic. W sąsiedztwie ruin kościoła św. Mikołaja we Włodzieninie usadowiona jest barokowa figura św. Floriana pochodząca z XVIIIw. Osadzona jest na prostopadłościennym cokole z katuszem herbowym. Naturalnej wielkości święty, jedną ręka wylewa z naczynia wodę na dom, w drugiej trzymając chorągiew. Znajduje się tam również barokowa rzeźba św. Jana Nepomucena z poł. XVIII w. Stoi na cokole z kartuszem herbowym z przechyloną głową. Mierzy prawie 2 m i sprawia wrażenie stróża okolicznych pól i zasiewów. Jego pieczy zgodnie z tradycją powierzono również plac kościelny i otoczenie kościoła św. Mikołaja.
Park miejski

Park miejski

Park miejski rozciąga się w południowej części miasta, ze wschodu na zachód wzdłuż lewego brzegu rzeki Psiny. Jego założenie miasto zawdzięcza radnemu, lekarzowi medycyny Josephowi Laufferowi, który w roku 1837 wystąpił z inicjatywą osuszenia bagien i usunięcia drugiego koryta Psiny, przebiegającej dawniej przez środek dzisiejszego parku. Najstarszą jego częścią jest jego wschodni odcinka od pomnika koło poczty do fontanny z kamiennymi zwierzętami. Tu w 1882 roku stanęła tzw. Kolumna Zwycięstwa upamiętniająca zwycięstwa pruskie w wojnach 1864, 1866 i 1870/71. Po II wojnie światowej kolumna i ozdobne żelazne ogrodzenie zniknęły a na cokole został postawiony obelisk z żołnierzem radzieckim, który stoi do dziś. Z północnej strony tej starej promenady stoi najlepiej zachowana w mieście XIII-wieczna baszta zwieńczona renesansową kopułą z dużym fragmentem odrestaurowanego w latach 80-tych XX wieku muru obronnego. Plac zabaw urządzono po II wojnie światowej po rozbiórce stojących tu i zniszczonych w 1945 roku domów. Przy Nowym Świecie stoi kolejna, połowicznie rekonstruowana w latach 80-tych XIII-wieczna baszta. Najbardziej interesujący fragment Parku Miejskiego pomiędzy ulicą Parkową a Cyną powstal po zasypaniu drugiego koryta rzeki Psiny w 1844 roku. W tej części u wylotu ul. Wałowej w 1852 roku postawiono pomnik założyciela parku dra Josefa Lauffra przypominający stępiony obelisk na czworokątnym cokole. Autorem tego pomnika był rzeźbiarz Menzel z Nysy. Pomnik ogrodzono w 1895 roku. Interesującym obiektem jest także fontanna z kamiennymi zwierzętami z 1911-1912 roku ufundowana miastu przez właściciela browaru Eduarda Beyera oraz pomnik-fontanna “Filozofa z Lasu” (Philo von Walde) - znanego śląskiego poety gwarowego Johannesa Reinelta (1858-1906) urodzonego w Gołuszowicach (Kreuzendorf) koło Głubczyc.zbudowany ze śląskiego marmuru i granitu przez Josefa Obeth z Jesenika w latach 1922-1923. Za nim, po drugiej stronie ulicy Parkowej stoi budynek internatu Zespołu Szkół Rolniczych, zbudowany w latach 1903-1904 jako przytułek dla ubogich. Wyrzeźbiona w piaskowcu Matka Boska z Dzieciątkiem na fasadzie budynku jest dziełem Paula Ondruscha. W latach 20 i 30-tych XX w. powstała najmłodsza część parku wg planów miejskiego rajcy budowlanego Paula Klehra. Jest to odcinek od ulicy Powstańców do “Świątyni Dumania” - kamiennej altany na zachodzie miasta, zwanej również “Grzybem” i dalej na pólnoc ku drodze na Gadzowice. Dzisiejszy drzewostan parku stanowią głównie lipy, klony, buki czerwone, jawory, brzozy i akacje.
Obszar Chronionego krajobrazu Mokre-Lewice

Obszar Chronionego krajobrazu Mokre-Lewice

Fragment Gór Opawskich w okolicach Mokrego i Lewic należy do najrzadziej odwiedzanych miejsc w regionie, mimo że obfituje w osobliwości przyrodnicze i krajoznawcze. Jednakże dla tych, którzy lubią spokój i wytchnienie, jest miejscem wręcz wymarzonym. Rejon Mokre - Lewice o powierzchni 6.527 ha, obejmujący fragment Gór Opawskich. Ukształtowanie tego terenu jest dosyć urozmaicone. Cechują go strome, częściowo zalesione stoki z kulminacjami dochodzącymi do 500 m. n.p.m. oraz liczne jary i doliny rzek: Troi, Osobłogi i Opawicy. Występują tu naturalne zbiorowiska leśne, takie jak: łęgi jesionowo-olszowe, podgórskie łęgi jesionowe oraz grąd subkontynentalny. Największe powierzchnie zajmują bory sosnowe, świerkowe, modrzewiowe i bory mieszane. Na terenie obszarów chronionego krajobrazu spotkać można wiele chronionych i rzadkich roślin, takich jak: wawrzynek wilczełyko (Daphne mezereum), dziewięćsił bezłodygowy (Carlina acaulis), rokitnik pospolity (Hippophaë rhamnoides), marzanka wonna (Asperula odorata), kalina koralowa (Viburnum opulus), konwalia majowa (Convallaria majoralis), buławnik mieczolistny (Cephalanthera longifolia). Obszary te są także ostoją dla chronionych zwierząt. Występują tu m.in. padalce, zaskrońce, żmije zygzakowate, gniewosze plamiste, jaszczurki oraz ze zwierząt łownych lisy, łasice, sarny, przechodnie jelenie, rzadziej borsuki, bażanty i kuropatwy. Nieco mniejsze kompleksy leśne znajdują się w południowo zachodniej części gminy, m.in. w okolicach Pielgrzymowa, Pietrowic, Radyni, Braciszowa oraz na wschód od Chróstna.
Figura św. Floriana - Głubczyce

Figura św. Floriana - Głubczyce

Figura św. Jana Nepomucena, która pochodzia z 1766 roku.
Budynek poczty

Budynek poczty

Do roku 1850 Urząd Pocztowy w Głubczycach mieścił się w domu Blucka, w pobliżu rynku. Następnie w Rynku w domu Gissmanna, potem w domu Goldberga a od 1866r. w “Hotelu Post” na ul. Kozielskiej. W 1879r. usytuowany był na rogu ul. Fabrycznej i Pocztowej (na przeciw bramy browaru) a w latach 1896-1897 wzniesiono neogotycki budynek dzisiejszej Poczty (Cesarski Urząd Pocztowy).
Wieża ratuszowa

Wieża ratuszowa

Z odbudowanej wieży Ratusza rozciąga się wspaniały widok na Głubczyce i okolice. Wieża udostępniona jest zwiedzającym przez cały rok a taras widokowy od 01 kwietnia do 30 listopada, w godzinach pracy Powiatowego Muzeum Ziemi Głubczyckiej. W czasie złych warunków atmosferycznych (deszcz, burza, silny wiatr itp.) taras widokowy może być chwilowo nieczynny. Wstęp płatny, w cenie biletu do Powiatowego Muzeum Ziemi Głubczyckiej. - normalny 3 zł - ulgowy 2 zł - dzieci do lat 7 wstęp wolny
Aleja Lipowa (Pomnik Przyrody)

Aleja Lipowa (Pomnik Przyrody)

Las Głubczycki łączy z miastem trzyrzędowa Aleja Lipowa, będąca pomnikiem przyrody. Las Głubczycki posiada znaczne walory bioterapeutyczne i ma duże znaczenie dla turystyki, sportu i wypoczynku mieszkańców Głubczyc i okolic. Ww. aleja jest najdłuższą Aleją Lipową w Europie. Ów las otrzymały Głubczyce na własność w 1265 roku od króla Przemysła Ottokara II. Las miał wówczas 20 łanów i zwano go „opawskim“ (Tropowitz), od rzeki Opawy tworzącej południowo-zachodnia granicę ziemi głubczyckiej. Od czasów średniowiecza nazywano go Lasem Bukowym. Las Głubczycki uchodził w XVI w. za nocny azyl czarownic, a główna droga przecinająca las zyskała wówczas miano Drogi Brzóz Czarownic. W okresie kolonizacyjnym został znacznie przetrzebiony, a w 1903 roku została uruchomiona w lesie stacja kolejowa Głubczyce-Las. Las był popularnym miejscem wypoczynkowym Górnoślązaków, którzy zatrzymywali się w gospodzie leśnej „Marysieńka“ bądź w restauracji „Wilczy staw“. Las był świetnie oznakowany drogowskazami, każda aleja miała swoja nazwę. Po Wilczych stawach można było pływać. Nad jednym z Wilczych Stawów stoi wilczyca ze sztucznego kamienia. Niestety wandale pozbawili ją głowy. W lesie znajdują się również 2 dawne strzelnice, należące do byłego garnizonu – stara (w ruinie) i nowa z okresu międzywojennego. W latach 50. XX wieku część lasu miejskiego włączono do lasów Nadleśnictwa Prudnik, pozostała część nadal jest własnością Głubczyc. Podania ludowe głoszą, że w Lesie Miejskim przebywała królowa Marysieńka towarzysząca swojemu małżonkowi Janowi III Sobieskiemu, zmierzającemu na odsiecz pod Wiedeń. Aleja Lipowa wraz z przynależącym lasem głubczyckim jest niejako istotnym elementem historii ludności zamieszkującej tereny powiatu głubczyckiego i stanowi świetną bazę edukacyjną dla młodzieży szkolnej. Zarówno dla tej najmłodszej, jak i starszej. Ponadto stanowi miejsce rekreacji na łonie natury wśród dziedzictwa kulturowego.
Basen miejski w Głubczycach

Basen miejski w Głubczycach

Miejski basen kąpielowy wybudowany został w latach 1978-1989 w miejscu istniejącego wcześniej i wyburzonego basenu z roku ok. 1936. W skład kąpieliska wchodzi 5 basenów kąpielowych: sportowy (olimpijski) - głęboki o wymiarach 50m x 25m (głębokość 2m), średni - 69m x 24m (głębokość 0,6m - 1,7m), dwa płytkie (69m x 12m (głębokość 0,4m - 1m) oraz brodzik o wymiarach 54m x 14m (głębokość 40cm). Łączna powierzchnia wody wynosi 6000 m2 a jej objętość 7130 m2. Na terenie basenu znajdują się także natryski z zimną wodą przy basenie oraz z ciepłą wodą w budynku, przebieralnie, toalety, umywalki z ciepłą wodą, plaże trawiaste o łącznej powierzchni ok. 60 arów, boisko do siatkówki, plac zabaw dla dzieci przy brodziku, zjeżdżalnia, parking dla samochodów, stojak na rowery, obiekty handlowe oraz bufet. Basen czynny jest w okresie wakacyjnym.
LAS ROZUMICKI – Obszar Natura 2000

LAS ROZUMICKI – Obszar Natura 2000

Powierzchnia: 96,6 ha Rozumicki Las jest jednym z najważniejszych ekosystemów leśnych na Śląsku Opolskim. Stan zachowania zbiorowisk roślinnych jest tu bardzo dobry, flora jest wyjątkowo bogata i naturalna. O wysokiej wartości przyrodniczej decydują dobrze wykształcone zbiorowiska oraz jedno z najbogatszych w Polsce stanowisk cieszynianki wiosennej Hacquetia epipactis. Las porasta fragment wysoczyzny polodowcowej ze stropowo zalegającymi glinami lessopodobnymi i zwałowymi. Obszar charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem rzeźby terenu. Dominujące spadki wynoszą 10-15%, deniwelacje sięgają 15 m. Wysoczyzna rozcięta jest na terenie kompleksu leśnego głębokimi dolinkami. Ciekawostki: - jednym z cennych gatunków roślin występujących w Rozumickim Lesie jest cieszynianka wiosenna Hacquetia epipactis. Łacińska nazwa tej rośliny pochodzi od nazwiska podróżnika i przyrodnika Baltazara Hacqueta, który uznawany jest za prekursora alpinizmu. Polska nazwa cieszynianki nawiązuje do legendy która głosi, że nasiona cieszynianki przyniósł na Śląsk Cieszyński w czasie wojny trzydziestoletniej ciężko ranny szwedzki żołnierz. Tuż przed śmiercią prosił miejscowych by woreczek z ziemią, który mu zawiesiła na szyi matka, wysypać na jego grobie. Zgodnie z tą historią pierwszą rośliną, która zakwitła na jego grobie była właśnie cieszynianka. - większość pięknie kwitnących roślin w siedlisku grądu pojawia się jeszcze przed rozwojem liści drzew. Rośliny takie nazywamy geofitami, ponieważ ich wczesny pojaw dostosowany jest do warunków świetlnych panujących w grądowym lesie. W okresie gdy liście drzew prawie całkowicie zabierają światło dzienne geofity przechodzą w stan spoczynku w organach podziemnych, takich jak kłącza, bulwy i cebulki. - na terenie obszaru Natura 2000 Rozumicki Las występuje stanowisko archeologiczne – cmentarzysko kurhanowe, datowane na okres wczesnośredniowieczny. Ponadto w granicach obszaru znajdują się nie objęte ochroną konserwatorską pozostałości okopów, prawdopodobnie pochodzących z okresu II wojny światowej. Położenie administracyjne: woj. opolskie: powiat głubczycki – gmina Kietrz.
Rezydencja Joannitów

Rezydencja Joannitów

Sąsiadujące od wschodu z Głubczycami Grobniki stanowią centralny punkt na joannickim szlaku. Nie tylko za sprawą rozległych wpływów istniejącej tu przez kilka wieków komandorii, ale też ze względu na bogactwo zabytków, jakie zachowały się po zakonnikach na ziemi głubczyckiej. W Grobnikach stoi jedyny w tych stronach zamek Joannicki. Renesansowa budowla obronna, popularnie nazywana zamkiem lub dworem. Początki gotycko-renesansowego budynku komandorii sięgają XIV w. Pałac wielokrotnie przebudowywany i rozbudowywany, pozbawiony cech stylowych. Wzniesiony z kamienia i cegły, potynkowany, rozłożony na planie prostokąta (10x21 m), częściowo podpiwniczony, obecnie dwukondygnacjowy. Nieistniejącą dziś, trzecią kondygnację dworu zamieszkiwali niegdyś zakonnicy. Na drugiej znajdowała się sala reprezentacyjna z czterema gotyckimi oknami w ścianie zachodniej, przebudowanymi w XVI wieku w stylu renesansowym. W sieni na parterze odnajdziemy gotycki portal, wykonany z otynkowanej dziś cegły kształtówki. Warto w tym miejscu dodać, że nie jest to też pierwszy dom zakonny w Grobnikach. Obecny dwór jest dziełem odbudowy (XV w.) oraz znaczącej rozbudowy przeprowadzonej na przełomie lat 50. i 60. XVI wieku z rozkazu komtura (komandora) barona Jerzego Prószkowskiego. Nad wejściem od strony południowej widnieje kartusz herbowy rodziny Prószkowskich z krzyżami maltańskimi – symbolem joannitów. Krzyże maltańskie zobaczymy także na dachach stojącego w pobliżu kościoła p.w. Ścięcia św. Jana Chrzciciela. Z domem zakonnym w czasach świetności komandorii sąsiadowały stajnie, młyn, browar, stodoły i stawy rybne. Joannici wznieśli w Grobnikach hospicjum, szkołę. W otoczeniu budynku widnieją pozostałości parku i ślady dawnego ziemno-wodnego założenia obronnego. Przypuszczalnie pierwotnie komandorię otaczał kamienny mur obronny oraz fosa. W pobliżu siedziby zakonników znajduje się barokowy kościół parafialny p.w. Ścięcia św. Jana Chrzciciela oraz zbudowana w II połowie XVIII w. plebania.
Kościół p.w. św. Michała Archanioła

Kościół p.w. św. Michała Archanioła

Najstarsza wzmianka o kościele pochodzi z 1307 r. do 1660 r. była filią parafii Babice. W 1668 r. erygowano parafię. W 1786 r. kościół oraz część wioski uległy spaleniu. Obecny kościół pochodzi z 1786 r. W 1945 r. kościół, został zbombardowany co doprowadziło do kolejnego, prawie całkowitego spalenia, pozostały tylko ściany. Dzięki jednak ogromnemu zaangażowaniu ówczesnych mieszkańców (wioska po wojnie liczyła pond 1000 mieszkańców) został na nowo wybudowany, a aktu poświęcenia nowo wybudowanego kościoła dokonał ks. adm. A. Kominek w 1949 r. Z Dziećmarowa pochodził Biskup Anastazy Sedlag (1787-1856), od 1833 r. bp Chełmiński.
Drewniany Kościół Św. Józefa

Drewniany Kościół Św. Józefa

Cmentarny kościół położony na niewielkim wzniesieniu, wokół którego rozciąga się cmentarz, otoczony starymi brzozami, lipami i drzewami morwowymi. Jeden z nielicznych na Opolszczyźnie drewnianych kościółków założonych na planie krzyża greckiego stanowiący przykład twórczej sztuki i kultury ludowej regionu. Kościół jest jedną z najpiękniejszych i najbardziej okazałych barokowych świątyń drewnianych na Śląsku. Przez miejscowych nazywany pieszczotliwie "Józefkiem". Wzniesiony został w latach 1700-1702 z ciosanego drewna modrzewiowego na kamiennej podmurówce. Wcześniej na jego miejscu stała kaplica zwana kościółkiem odpustowym. Największe wrażenie robi bogate wnętrze świątyni (pięć barokowych ołtarzy, liczne obrazy i freski). Uderzająca jest jej przestronność, rzadko spotykana w kościołach drewnianych, a barwna polichromia sklepienia zapiera dech. Freski przedstawiają św. Józefa z dorastającym Chrystusem, Madonnę Szkaplerzną, św. Michała Archanioła oraz anioła stróża z młodzieńcem. Polichromię sklepienia oddziela od ścian rodzaj bordiury ze zdobieniami roślinno-arabeskowymi. Przepiękny jest także ołtarz główny oraz ołtarz szkaplerzny z obrazem mistrza Fahnrotha z Wrocławia, przedstawiającym Królową Niebios z Dzieciątkiem. Patron kościółka - św. Józef - strzeże go pilnie. W czasie II wojny w kościół uderzył pocisk artyleryjski, przebił sklepienie, ale na szczęście nie eksplodował. Ślad po nim widoczny jest do dziś. W XIX wieku wokół kościoła nasadzono aleję lipową, która dodaje uroku temu miejscu.
Kościół Parafialny p.w. Narodzenia N.M.P

Kościół Parafialny p.w. Narodzenia N.M.P

Zbudowany w 1807-1820 roku. Często przebudowywany. Wieża spalona w 1836 r., nadbudowana, powiększony w 1922 r., spalony w 1945r., udało się go jednak odbudować. Obecny charakter kościoła pochodzi z lat 20 XX w. Utrzymany jest w stylu pseudobarokowym. Ołtarz główny pochodzi z 1817 r., a w XXI w. został przekształcony. Nastawa ołtarzowa (retabulum) podzielona jest kolumnami i pilastrami, między którymi są umieszczone posągi Abrahama i Dawida oraz aniołów w zakończeniu. Z lewej i prawej strony na konsolach znajdują się rzeźby świętych apostołów Piotra i Pawła. Ołtarze boczne zostały wykonane na początku XIX wieku. Lewy jest poświęcony świętemu Antoniemu, a z lewej i prawej strony są umieszczone posagi dwóch świętych rycerzy. W prawym jest umieszczona rzeźba św. Jana Nepomucena, a z lewej i prawej strony są umieszczone przestrzenne przedstawienia św. Szczepana i św. Wawrzyńca. W kościele znajduje się wiele cennych rzeźb, obrazów i przedmiotów kultu z przełomu XVIII i XIX w. Kościół zlokalizowany w centrum Baborowa.
Kaplica p.w. Serca Jezusowego

Kaplica p.w. Serca Jezusowego

Na małym placyku na skrzyżowaniu ulic Opawskiej i Powstańców, stoi kaplica pw. Serca Jezusowego, zbudowana w roku 1889. Jest to budowla murowana, z cegły pełnej, nieotynkowana, wybudowana w stylu neogotyckim. Po obu stronach wejścia znajdują się kamienne posągi na wysokich cokołach. Jeden z nich przedstawia postać św. Jana Nepomucena, pochodzi z 1766 roku. Drugi posąg to postać św. Floriana z 1768 roku. W centralnym miejscu lekko z lica muru wystaje ryzalit, w którym umieszczono wejście do wnętrza niedużej świątyni. W otworze drzwiowym osadzono dwuskrzydłowe, pełne drzwi, nad którymi w małym okienku umieszczono witraże, a zakończone jest ono ostrym łukiem, nawiązującym do stylu gotyckiego. Nad otworem drzwiowym umieszczono rok budowy kaplicy: “1889”. Lekko wystający poza lico muru ryzalit zakończony jest po bokach półokrągłymi łukami, między którymi osadzono wieżyczkę na sygnaturkę, a jednocześnie jest osadzona na kalenicy dachu. Na środku wieżyczki widoczne jest okrągłe okienko, powyżej którego widać otwarty, otwór okienny, zwieńczony ostrym łukiem, w którym widać nieduży dzwon. Wieża przykryta jest tzw. daszkiem wieżowym, na którym osadzono zdobiony, metalowy krzyż. Boki elewacji frontowej zakończono lekko wystającymi poza lico muru pilastrami, zwieńczone metalowymi, małymi krzyżykami. Lewą stronę elewacji głównej zdobi figura św. Jana Nepomucena, która pochodzi z 1766 roku, a po prawej św. Floriana z 1768 roku. Budowla zakończona jest trójbocznie. Przed lewą elewacją stoi kamienny krzyż z Ukrzyżowanym Chrystusem.
Ratusz w Baborowie

Ratusz w Baborowie

Ratusz (XIX w.), pierwotnie dwór. Budynek pochodzi z roku 1810, wielokrotnie przebudowywany. Od 1863 roku mieści się w nim ratusz, któremu w wyniku przebudowy w roku 1872 dodano niewielką wieżyczkę. Budynek jest murowany, z otynkowanymi elewacjami, wzniesiony na planie prostokąta. Posiada dwie kondygnacje (parter+piętro). Układ wnętrz jest dwutraktowy, z korytarzem pośrodku. W chwili obecnej w budynku mieści się część wydziałów urzędu miejskiego.
Kolumna Najświętszej Marii Panny

Kolumna Najświętszej Marii Panny

Kolumna została wzniesiona na placu targowym baborowskiego rynku w 1897r. Pierwotnie w miejscu tym stała drewniana kapliczka poświęcona Matce Bożej. Z uwagi na zły stan techniczny w 1873 r. kapliczka została rozebrana. Na jej miejscu w 1897 r. wzniesiona została kolumna zwieńczona figurą Matki Bożej. Cokół kolumny posadowiony jest na kilkustopniowej podstawie. Na cokole przytwierdzone są cztery tablice z inskrypcjami w języku niemieckim. Jedna z nich mówi "Pomóż w życiu i przy śmierci". Kolumna stoi na gzymsie cokołu, zwieńczona jest ozdobną głowicą z stojącej na niej figurą Matki Boskiej Niepokalanego Poczęcia. Została wykonana w Zakładzie Sztuki Meyera w Monachium.
Krzyż pokutny w Dzielowie

Krzyż pokutny w Dzielowie

Pokutny-krzyż pojednania w Dzielowie pochodzi z XIV-XVI w. Krzyże pokutne były wznoszono w okresie średniowiecza przez zabójców w miejscu morderstwa. Jeden z trzech krzyży pokutnych znajduje się w Dzielowie niedaleko domu z numerem 28 (Kolejny znajduje się w Baborowie przy wejściu do kościoła parafialnego i w miejscowości Nasiedle).
Kościół p.w. Jodoka

Kościół p.w. Jodoka

Jego budowę ukończono w 1714 r. i poświęcono św. Jodokowi. Dwa boczne ołtarze zostały poświęcone Matce Boskiej i św. Annie. W 1945 roku kościół w Suchej Psinie został całkowicie zniszczony. Obecnie charakter świątyni nawiązuje do baroku z elementami klasycyzmu. Usytuowany w centrum wsi.
Kościół p.w. św. Mateusza

Kościół p.w. św. Mateusza

Zbudowany w 1602 r. z fundacji Kaspra Strzeli z Dilaw i jego żony Ewy z Obrowic w stylu gotycko- renesansowym. Ufundowali oni również wyposażenie do kościoła: ołtarz główny, ołtarze boczne, ambonę, chrzcielnicę oraz ławy. W 1603 r. zostali pochowani w boguchwałowskim kościele, w krypcie pod ołtarzem głównym. Usytuowany w centrum wsi, w otoczeniu drzew, otoczony ozdobnym murem na planie okręgu. Wyposażenie wnętrza stanowią: ołtarze (pocz. XVII w.) główny i dwa boczne w formie tryptyków z rzeźbionymi scenami w części środkowej i malowanymi skrzydłami. W centrum ołtarza głównego scena Koronacji Matki Boskiej, a w predelli postacie fundatorów z kartuszami herbowymi. W ołtarzach bocznych w centrum płaskorzeźbione sceny z przedstawieniem Pokłonu Trzech Króli i Ostatniej Wieczerzy. Renesansowa ambona (pocz. XVII w.) z płaskorzeźbami ewangelistów oraz postaciami św. Piotra i Pawła na parapecie.
Rezerwat przyrody „Góra gipsowa” ze ścieżką dydaktyczną i punktem widokowym

Rezerwat przyrody „Góra gipsowa” ze ścieżką dydaktyczną i punktem widokowym

W okolicy Dzierżysławia znajduje się jedyny w woj. Opolskim unikalny rezerwat ścisły o pow. 1 ha. Utworzono go w 1957 roku na terenie dawnej kopalni gipsu celem ochrony bardzo rzadkiej sucholubnej i światłożądnej roślinności zielonej o charakterze stepowym. Oprócz gospodarstw rolnych w Dzierżysławiu była też prowadzona działalność wydobywcza gipsu w tutejszej kopalni gipsu. W 1868 roku była jedyną kopalnią, która miała najpiękniejsze kryształki gipsu siwego na którym były odciski dębu i liści czerwonych drzew. Przykłady tego gipsu były znane na zamku w Dzierżysławiu jako sztukateria wewnątrz i zewnątrz. W roku 1860 na terenie Dzierżysławia i Kietrza było 10 kopalni gipsu. W roku 1949 kopalnia ,,Dzierżysław" została przyjęta przez władze państwowe od dotychczasowego właściciela i od tego czasu datuje się nowe zainteresowanie tutejszym gipsem. W latach 1949-1952 od wiercono tu kilkadziesiąt otworów wiertniczych w celu wyjaśnienia budowy złoża i dokładnego określenia zasobów. Złoże gipsu Dzierżysław było eksploatowane do roku 1972 na pięciu poziomach eksploatacyjnych do głębokości 40 m w kopalni podziemnej. Na polach w okolicy Dzierżysławia od kilku lat prowadzone są przez studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego badania archeologiczne. W sierpniu 2000 roku archeolodzy natrafili na pierwszą w Polsce osadę mieszkalną ludu kultury magdaleńskiej, która pochodzi sprzed 12 tyś. Lat. Ciekawostką jest również odkrycie dwóch figurek Wenus z hematytu, które są unikatami na skalę światową.
Kościół św. Piotra i Pawła

Kościół św. Piotra i Pawła

Początki parafii Nowa Cerekwia (po raz pierwszy wzmiankowanej jako Nova Ecclesia, tj. Nowy Kościół - takie też znaczenie ma obecna nazwa miejscowości) datuje się na rok 1234, kiedy to margrabia morawski Przemysł nadał patronat nad miejscową świątynią żeńskiemu klasztorowi cysterskiemu w Oslavanach (koło Brna). Klasztor sprawował pieczę nad życiem duszpasterskim mieszkańców wsi aż do 1423 roku. Nową Cerekwię nawiedzały często różne nieszczęścia. Już w 1241r. napadli na miejscowość Tatarzy, w 1428r. byli tutaj Husyci. Szwedzi grasowali na tych ziemiach w latach 1626, 1627 i 1642. W 1666 r. wybuchł wielki pożar, w którym spłonęły: szkoła, kościół i plebania razem z dokumentami i księgami kościelnymi. Dlatego też księgi kościelne datują się od 1666 roku. Obecny kościół, jeden z najpiękniejszych i największych w powiecie był budowany od 1783 do 1787 r. w stylu barokowo-klasycystycznym, i tak jak poprzedni kościół, który był już za mały, poświęcony został św. Apostołom Piotrowi i Pawłowi. Wnętrze wykonane zostało dość jednolicie pod koniec XVIII wieku. Zegar znajdujący się na wieży kościoła pochodzi z wieży zamkowej, która spłonęła w 1856r. Obraz na głównym ołtarzu przedstawia Sobór apostolski w Jerozolimie. Organy 20-głosowe zostały zakupione z okazji 100-lecia kościoła w 1887r.
Ruiny Kościoła św. Wacława

Ruiny Kościoła św. Wacława

W 1585 r. majątek Nowa Cerekiew dostał się w ręce hrabiowskiego rodu z Vrbna i Bruntalu i pozostawał ich własnością do lat 90. XVIII wieku. Podczas swoich rządów zbudowali tu potężną rezydencję zwaną zamkiem, gdzie się osiedlili. W 1688 r. hrabia Wacław Walerian z Vrbna i Bruntalu ufundował i zbudował na miejscu starej, drewnianej kaplicy w Nowej Cerekwi, murowany kościół cmentarny pw. św. Wacława. Podczas działań wojennych w 1945 r. został on jednak kompletnie zniszczony. Do dziś dnia na ścianach świątyni zachowały się zabytkowe płyty nagrobne, z których szczególną wartość przedstawia marmurowe epitafium inskrypcyjne budowniczego kościoła Wacława Cypriana z Vrbna z rzeźbionym kartuszem herbowym
Wiadukt kolejowy

Wiadukt kolejowy

Wiadukt Kolejowy w Nowej Cerekwi pochodzi z 1909 r.: linia kolejowa relacji Baborów – Pilszcz. Obiekt wpisany do rejestru zabytków. Jest to jedna z najciekawszych tego typu budowli na Śląsku o unikatowej dobrze zachowanej konstrukcji - trzecie przęsło oparte na łuku. Jako ciekawostkę podać można fakt, iż w pobliżu kamieniołomu bazaltu sąsiadującego z Nową Cerekwią znajduje się najlepiej rozpoznana osada kultury celtyckiej, datowana na III w. p.n.e. Z osady pochodzi najbogatsza w Polsce kolekcja monet celtyckich.
Kościół parafialny Narodzenia Najświętszej Marii Panny

Kościół parafialny Narodzenia Najświętszej Marii Panny

Kościół poświęcony Matce Bożej zbudowany został z cegieł. W roku 1691 dobudowano wieżę, a kolejna przebudowa miała miejsce w 1788 roku. Proboszcz ks. Paweł Kossellek, na miejscu starego kościoła, wybudował w 1906 r., za kwotę 60 tys. marek, nową świątynię. Obraz w ołtarzu głównym przedstawia Narodzenie Najświętszej Marii Panny. Ołtarz boczny poświecono Najświętszemu Sercu Jezusowemu. Obrazy drogi krzyżowej malował Fahnrotk z Wrocławia.
Kościół św. Bartłomieja

Kościół św. Bartłomieja

Kościół parafialny św. Bartłomieja w miejscowości Dzierżysław wzmiankowany w 1483 r., zbudowany w XV w., w okresie Reformacji w ręku protestantów.
Studnia z wodą „Dzierżysławianką”

Studnia z wodą „Dzierżysławianką”

Studnia z wodą „Dzierżysławianką” – Dzierżysław – ponad stuletnie źródło wody oraz Park Pięciu Bram – założony przez mieszkańców w miejscu, gdzie niegdyś stał okazały pałac, wybudowany w połowie XVIII w. przez mistrzów włoskich. Na placu pałacowym znajdowało się pięć bram, stąd nazwa parku. Park usytuowany jest przy ul. Zamkowej.
Kościół Wniebowzięcia Marii Panny

Kościół Wniebowzięcia Marii Panny

Pilszcz już w XIII w. posiadał własny kościół, który przypuszczalnie był córką kościoła w Opavie. W XIV w. Pilszcz nie był jeszcze samodzielną parafią, doczekał się tego dopiero po kontrreformacji w 1499 roku. Nad wejściem do kościoła czytamy wyrytą w kamieniu cyfrę 1593 – jest to data zbudowania obecnego kościoła. W tym czasie miejscowość była ewangelicka. Ze starego zburzonego kościoła pozostała tylko dolna część wieży i resztka sklepienia stykającego się z wieżą. Po 1777r., gdy dach i sklepienie kościoła zniszczyła burza, przy odbudowie rozszerzono kościół w obie strony. W 1864r. dach pokryto łupkiem. Ołtarz wzniesiono ku czci wniebowzięcia najświętszej Maryi Panny. Oba ołtarze boczne pochodzą z klasztoru Klarysek w Opavie, który upaństwowiono za cesarza Józefa II w 1781r.Jeden ołtarz poświęcono Męce Pańskiej, drugi św. Janowi Nepomucenowi. Organy zakupiono w 1848r. za 768 talarów. Zegar na wieży pochodzi z 1694r. (zniszczony w czasie działań II wojny światowej), księgi kościelne datują się od 1629r. W kościele znajduje się obraz Matki Boskiej Częstochowskiej z XVII w., którego kult reaktywowano w latach 70-tych obecnego wieku, obraz został koronowany 5 VIII 1976 r. przez bpa W.Wyciska. Pięciokondygnacyjna wieża ma przekrój kwadratu, a ostatnia kondygnacja, nadbudowana w XVII w. - ośmioboku. Miejsce pielgrzymkowe. Jest to miejsce pielgrzymkowe.
Zespół Pałacowo-Parkowy

Zespół Pałacowo-Parkowy

Nasiedle jedna ze starszych miejscowości na płaskowyżu głubczyckim, pierwsza wzmianka pochodzi z 1253 r. Od początku istnienia wieś rycerska, wielokrotnie zmieniała właścicieli. Przez dłuższy czas pozostawała w rękach rodzin Sedlnicki (1650-1839) i Oppersdorff (1839-1930). Barokowy pałac z regencyjną dekoracją elewacji wzniesiony w 1730 r. przez Antoniego Józefa Siedlnickiego. Odnowiony około 1930 r. przez Urbana Ibrona, ostatniego przedwojennego właściciela, który w 1946 r. został zmuszony do przekazania swej posiadłości państwu. Powojenne losy obiektu są tragiczne, brak pomysłu na jego zagospodarowanie i częste zmiany użytkowników powoli obracały go w ruinę. W pałacu mieściły się m.in. szkoła rolnicza, sklep, kaplica, biura, szkoła podstawowa, ponownie szkoła rolnicza. Katastrofy dopełniło przekazanie pałacu w dzierżawę miejscowemu gospodarzowi – rolnikowi, który w latach 1966-1988 kompletnie zdewastował budynki i zniszczył ogród. Na szczęście w 1988 r. rodzina Białas odkupiła pałac ze Skarbu Państwa, od tego czasu los się odwrócił. Obecnie pałac pozostaje w rękach rodziny Białas. Obiekt w remoncie, właściciele mieszkają w sąsiadującym z nim odnowionym budynku gospodarczym. Pałac w Nasiedlu to jeden z nielicznych przykładów w powiecie głubczyckim dobrego zagospodarowania zabytku przez prywatnego właściciela. Rezydencję otacza niewielki, ale piękny, zadbany park. Pałac można zobaczyć z zewnątrz, z pewnej odległości, a przy odrobinie szczęścia jest szansa na oprowadzenie po wnętrzach przez właściciela.
Zespół Pałacowo-Parkowy wraz z Folwarkiem

Zespół Pałacowo-Parkowy wraz z Folwarkiem

W zachodniej części wsi znajduje sie pałac zbudowany w I poł. XVIII w. W czasach świetności pałacu wnętrza były bogato zdobione liczną sztukaterią i malowidłami ściennymi, których fragmenty zachowały się po dziś dzień. Obecnie trwa remont pałacu prowadzony przez prywatnego właściciela. W pierwszy weekend sierpnia na terenie parkuru odbywają się Międzynarodowe Mistrzostwa Polski Południowej w skokach przez przeszkody.
Kościół Najświętszej Marii Panny

Kościół Najświętszej Marii Panny

Pierwszy kościół, a właściwie kościółek pochodził z 1248 r. Na jego miejscu w 1792 r. został wzniesiony znacznie większy kościół. Jednak i on z biegiem lat okazał się za mały. 15.05.1888 r. położono kamień węgielny pod rozbudowę świątyni, a już 27.02.1889 r. miało miejsce jej poświęcenie. Świątynia została przedłużona o 24 m, przedłużono nawę i prezbiterium. Wkrótce kościół czekała kolejna przebudowa. Decyzję o niej podjął ówczesny proboszcz ks. Nathal, a projekt przebudowy z zachowaniem stylu gotyckiego opracował architekt Schlicht z Wrocławia. Podczas przebudowy powierzchnię obiektu poszerzono poprzez dobudowanie między innymi bocznych naw. W listopadzie 1916 r. w wieży zawisły dwa dzwony. Konsekracja przebudowanej świątyni miała miejsce jesienią 1916 r.
Kompleks szpitalny biskupa Józefa Nathana

Kompleks szpitalny biskupa Józefa Nathana

Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych to kompleks zbudowany przez biskupa J.M. Nathana w latach 1901-1939 i zwyczajowo nazywany „Miasteczkiem Miłosierdzia”. Na jego terenie w latach 1929-32 wzniesiono kościół p.w. Świętej Rodziny. Wieża kościelno-wodociągowa. Zbiornik wodny umieszczony w wieży kościoła pw. Św. Rodziny, wybudowanego w 1932 r. Świątynia powstała na potrzeby szpitala psychiatrycznego, a w zasadzie całego kompleksu medycznego składającego się z 26 obiektów. Zarówno świątynia, jak i kompleks szpitalny, były bardzo nowoczesne, jak na swoje czasy. Kościół (kopia kościoła św. Sabiny w Rzymie) miał nawiew ciepłego powietrza spod podłogi, w oknach witraże z Monachium ze stacjami drogi krzyżowej, ołtarz z 300000 kawałków mozaiki pozłacanej, w wieży kościoła – wieża wodociągowa- ze zbiornikiem 3000 litrów wody na potrzeby szpitala. Kościół i wieża wykonane są z suchego betonu zalewanego wodą i żelbetonu. Każdy z budynków szpitala (kiedyś zwanego „Miasteczkiem Miłosierdzia” lub „Zakładami Nathana”, obecnie jest to Wojewódzki Szpital dla Nerwowo i Psychiczne Chorych, który od stycznia 1997 roku nosi imię biskupa Józefa Nathana) miał sieć kanalizacyjną i wodociągową, wyposażony był w toalety, wanny i umywalki dla chorych, a także telefon. Obok oddziałów szpitalnych na terenie kompleksu zlokalizowana była cegielnia, piekarnia, rzeźnia, tkalnia, elektrownia. Założenie szpitalne w Branicach, nazywane Miasteczkiem Miłosierdzia powstawało około 40 lat i było to możliwe dzięki ogromnemu zaangażowaniu jego pomysłodawcy i wielu innych ludzi. Klasztor sióstr Maryi Niepokalanej z przyległym doń kościołem p.w. św. Rodziny wybudowano w sercu Miasteczka Miłosierdzia - dzieła Józefa Marcina Nathana i niejako je wieńczył. Wspomniany zespół budynków wzniesiono na planie prostokąta w latach 1929-1933 według planów Paula Klehra (architekta miejskiego Głubczyc). Kościół usytuowano w jego zachodniej części. Budowla jest trójnawową bazyliką. W celu „złamania” wrażenia poligonalnego układu elewacji Klehr zaplanował szereg otworów okiennych, a od północy zaprojektował wysoką wieżę – dzwonnicę. Jej zwieńczenie, to trzy prostopadłościany, z których dolny jest znacznie wyższy od pozostałych, a w jego ścianach wykonano wąskie wysokie otwory dźwiękowe. Dodało to monumentalnej konstrukcji wieży nieco lekkości i dynamizmu. Na szczycie wieży umieszczono ażurowy krzyż. Cenne artystycznie wnętrze kościoła przypomina wczesnośredniowieczną bazylikę św. Sabiny w Rzymie (V w.), a zawdzięczamy je wielu znanym artystom. Wchodząc do słabo oświetlonej kruchty zaskakuje nas widok pięciu monumentalnych aniołów trzymających w dłoniach różne przedmioty: cztery z nich symbolizuje Cnoty Kardynalne (roztropność - lampa oliwna, sprawiedliwość – korona, umiarkowanie – kadzidło, męstwo-miecz), a piąty- wiarę ( serce gorejące-Św. Rodzina, bez której wiary Boski plan odkupienia nie powiódłby się). Pośrodku przedsionka ustawiono marmurową chrzcielnicę, na której odbijają się zagadkowe cienie. Odwróciwszy wzrok w kierunku ich źródła dostrzegamy szczególną ażurową przegrodę, metalową kurtynę anielską (anioły, kwiaty, bogactwo formy i faktury, złoto i srebro), jakby lekko przesłaniającą wnętrze bazyliki. Bezwiednie skupiamy na niej wzrok, ta krata jawi nam się, jak kosztowna, misterna, stara koronka. Po dłuższej chwili, wzrok zatrzymuje się na przeciwległym końcu budowli, a przyciągnął go szczególny blask monumentalnej mozaiki, ciepły i dyskretny. W jednej chwili zdajemy sobie sprawę z jej rozmiarów i bogactwa kompozycji. Kolejnymi elementami wystroju są boczne ołtarze: po lewej Matki Bożej Nieustającej Pomocy, a po prawej Pana Jezusa Miłosiernego trzymającego w ramionach chorego człowieka w otoczeniu pielęgniarek i zakonnic oraz przesłaniające je kraty. Oba wizerunki powstały po II wojnie światowej. Pierwszy z nich jest namalowany na ścianie, a drugi to mozaika, lecz złożona z dużo większych elementów w porównaniu do tej w ołtarzu. Ściany boczne pokryte są polichromią złożoną z poziomych kresek w tonacji barw zimnych, przetykanych kreskami w kolorze złotym. Abstrakcyjny motyw ścian bocznych, przypomina tkaninę o prostym splocie i jest doskonałym tłem dla witraży (przedstawiających Drogę Krzyżową) umieszczonych w oknach, a przede wszystkim kieruje wzrok obserwatora w stronę prezbiterium. Pierwsze wrażenia sprawiają, że nie od razu zauważamy piękne balaski, żyrandole, rzeźbione bądź odlane postaci aniołów i wiele innych detali. To celowy zabieg G.Utingera, pomysłodawcy wystroju wnętrza kościoła. Ich nadrzędną rolą była funkcja praktyczna, którą każdej z nich zaplanowano, więc nie mogły się wyróżniać, bowiem miały przede wszystkim służyć i dopełniać wystroju. Mozaika, najcenniejszy klejnot bazyliki wypełnia niemalże całe prezbiterium i łuk tęczowy. Jedynie dolne partie ścian obłożono płytami z jasnozielonego marmuru, podzielonego mozaikowymi pasami w odcieniach złota. Do wykonania mozaiki użyto ogromnej ilości elementów, których boki mierzą około 7 milimetrów. Bogactwo koloru i wykorzystanie różnorodnej faktury podłoża złoconych płytek gwarantuje dużą malarskość kompozycji. Natomiast dosyć gruba warstwa szkliwa nadaje jej trójwymiarowości i blasku. Wystrój kościoła jest wyjątkowo spójny artystycznie, pomimo obecności dzieł różnych artystów i zastosowanych różnorodnych technik plastycznych. Możemy śmiało stwierdzić, że kościół p.w. Świętej Rodziny w Branicach jest najwybitniejszym dziełem sztuki Art Deco na północ od Wiednia. Do kościoła przylega duża kaplica dawnego klasztoru Sióstr Maryi Niepokalanej, która powierzchnią może konkurować z niejednym kościołem wiejskim. Jej ściany zdobią malowidła wykonane na suchym tynku w typowej dla początku XX w. W ołtarzu umieszczono przedstawienie Koronacji NMP. Natomiast ściany boczne, niemalże w całości wypełniają sceny Drogi Krzyżowej, jednak z pewną osobliwością. Pierwszą stację Drogi Krzyżowej poprzedza wyobrażenie Raju, a po ostatniej umieszczono sceny: Wygnanie z raju i Sąd Ostateczny.
Kościół p.w. św. Rodziny

Kościół p.w. św. Rodziny

Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych to kompleks zbudowany przez biskupa J.M. Nathana w latach 1901-1939 i zwyczajowo nazywany „Miasteczkiem Miłosierdzia”. Na jego terenie w latach 1929-32 wzniesiono kościół p.w. Świętej Rodziny. Wieża kościelno-wodociągowa. Zbiornik wodny umieszczony w wieży kościoła pw. Św. Rodziny, wybudowanego w 1932 r. Świątynia powstała na potrzeby szpitala psychiatrycznego, a w zasadzie całego kompleksu medycznego składającego się z 26 obiektów. Zarówno świątynia, jak i kompleks szpitalny, były bardzo nowoczesne, jak na swoje czasy. Kościół (kopia kościoła św. Sabiny w Rzymie) miał nawiew ciepłego powietrza spod podłogi, w oknach witraże z Monachium ze stacjami drogi krzyżowej, ołtarz z 300000 kawałków mozaiki pozłacanej, w wieży kościoła – wieża wodociągowa- ze zbiornikiem 3000 litrów wody na potrzeby szpitala. Kościół i wieża wykonane są z suchego betonu zalewanego wodą i żelbetonu. Każdy z budynków szpitala (kiedyś zwanego „Miasteczkiem Miłosierdzia” lub „Zakładami Nathana”, obecnie jest to Wojewódzki Szpital dla Nerwowo i Psychiczne Chorych, który od stycznia 1997 roku nosi imię biskupa Józefa Nathana) miał sieć kanalizacyjną i wodociągową, wyposażony był w toalety, wanny i umywalki dla chorych, a także telefon. Obok oddziałów szpitalnych na terenie kompleksu zlokalizowana była cegielnia, piekarnia, rzeźnia, tkalnia, elektrownia. Założenie szpitalne w Branicach, nazywane Miasteczkiem Miłosierdzia powstawało około 40 lat i było to możliwe dzięki ogromnemu zaangażowaniu jego pomysłodawcy i wielu innych ludzi. Klasztor sióstr Maryi Niepokalanej z przyległym doń kościołem p.w. św. Rodziny wybudowano w sercu Miasteczka Miłosierdzia - dzieła Józefa Marcina Nathana i niejako je wieńczył. Wspomniany zespół budynków wzniesiono na planie prostokąta w latach 1929-1933 według planów Paula Klehra (architekta miejskiego Głubczyc). Kościół usytuowano w jego zachodniej części. Budowla jest trójnawową bazyliką. W celu „złamania” wrażenia poligonalnego układu elewacji Klehr zaplanował szereg otworów okiennych, a od północy zaprojektował wysoką wieżę – dzwonnicę. Jej zwieńczenie, to trzy prostopadłościany, z których dolny jest znacznie wyższy od pozostałych, a w jego ścianach wykonano wąskie wysokie otwory dźwiękowe. Dodało to monumentalnej konstrukcji wieży nieco lekkości i dynamizmu. Na szczycie wieży umieszczono ażurowy krzyż. Cenne artystycznie wnętrze kościoła przypomina wczesnośredniowieczną bazylikę św. Sabiny w Rzymie (V w.), a zawdzięczamy je wielu znanym artystom. Wchodząc do słabo oświetlonej kruchty zaskakuje nas widok pięciu monumentalnych aniołów trzymających w dłoniach różne przedmioty: cztery z nich symbolizuje Cnoty Kardynalne (roztropność - lampa oliwna, sprawiedliwość – korona, umiarkowanie – kadzidło, męstwo-miecz), a piąty- wiarę ( serce gorejące-Św. Rodzina, bez której wiary Boski plan odkupienia nie powiódłby się). Pośrodku przedsionka ustawiono marmurową chrzcielnicę, na której odbijają się zagadkowe cienie. Odwróciwszy wzrok w kierunku ich źródła dostrzegamy szczególną ażurową przegrodę, metalową kurtynę anielską (anioły, kwiaty, bogactwo formy i faktury, złoto i srebro), jakby lekko przesłaniającą wnętrze bazyliki. Bezwiednie skupiamy na niej wzrok, ta krata jawi nam się, jak kosztowna, misterna, stara koronka. Po dłuższej chwili, wzrok zatrzymuje się na przeciwległym końcu budowli, a przyciągnął go szczególny blask monumentalnej mozaiki, ciepły i dyskretny. W jednej chwili zdajemy sobie sprawę z jej rozmiarów i bogactwa kompozycji. Kolejnymi elementami wystroju są boczne ołtarze: po lewej Matki Bożej Nieustającej Pomocy, a po prawej Pana Jezusa Miłosiernego trzymającego w ramionach chorego człowieka w otoczeniu pielęgniarek i zakonnic oraz przesłaniające je kraty. Oba wizerunki powstały po II wojnie światowej. Pierwszy z nich jest namalowany na ścianie, a drugi to mozaika, lecz złożona z dużo większych elementów w porównaniu do tej w ołtarzu. Ściany boczne pokryte są polichromią złożoną z poziomych kresek w tonacji barw zimnych, przetykanych kreskami w kolorze złotym. Abstrakcyjny motyw ścian bocznych, przypomina tkaninę o prostym splocie i jest doskonałym tłem dla witraży (przedstawiających Drogę Krzyżową) umieszczonych w oknach, a przede wszystkim kieruje wzrok obserwatora w stronę prezbiterium. Pierwsze wrażenia sprawiają, że nie od razu zauważamy piękne balaski, żyrandole, rzeźbione bądź odlane postaci aniołów i wiele innych detali. To celowy zabieg G.Utingera, pomysłodawcy wystroju wnętrza kościoła. Ich nadrzędną rolą była funkcja praktyczna, którą każdej z nich zaplanowano, więc nie mogły się wyróżniać, bowiem miały przede wszystkim służyć i dopełniać wystroju. Mozaika, najcenniejszy klejnot bazyliki wypełnia niemalże całe prezbiterium i łuk tęczowy. Jedynie dolne partie ścian obłożono płytami z jasnozielonego marmuru, podzielonego mozaikowymi pasami w odcieniach złota. Do wykonania mozaiki użyto ogromnej ilości elementów, których boki mierzą około 7 milimetrów. Bogactwo koloru i wykorzystanie różnorodnej faktury podłoża złoconych płytek gwarantuje dużą malarskość kompozycji. Natomiast dosyć gruba warstwa szkliwa nadaje jej trójwymiarowości i blasku. Wystrój kościoła jest wyjątkowo spójny artystycznie, pomimo obecności dzieł różnych artystów i zastosowanych różnorodnych technik plastycznych. Możemy śmiało stwierdzić, że kościół p.w. Świętej Rodziny w Branicach jest najwybitniejszym dziełem sztuki Art Deco na północ od Wiednia. Do kościoła przylega duża kaplica dawnego klasztoru Sióstr Maryi Niepokalanej, która powierzchnią może konkurować z niejednym kościołem wiejskim. Jej ściany zdobią malowidła wykonane na suchym tynku w typowej dla początku XX w. W ołtarzu umieszczono przedstawienie Koronacji NMP. Natomiast ściany boczne, niemalże w całości wypełniają sceny Drogi Krzyżowej, jednak z pewną osobliwością. Pierwszą stację Drogi Krzyżowej poprzedza wyobrażenie Raju, a po ostatniej umieszczono sceny: Wygnanie z raju i Sąd Ostateczny.
Kościół Podwyższenia św. Krzyża

Kościół Podwyższenia św. Krzyża

Sanktuarium Ziemi Glubczyckiej. Kościół parafialny p.w. Podwyższenia Krzyża Św. zbudowany w XVI w. i w 1910 r. rozbudowany. Wewnątrz renesansowe kamienne płyty nagrobne Bogdanowskich z czeskimi napisami. Na miejscu obecnego kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego przed wiekami stał kościółek, z którego po remontach i zmianach wymuszonych pożarami w latach 1840-1855, pozostała jedynie wieża. W starym kościółku swoje miejsce pochówku znaleźli dawni właściciele wsi ród Bogdanowskich. W oparciu o istniejącą wieżę w 1910r. zbudowano nowy kościół z większym, bardziej wysuniętym na wschód prezbiterium. Był on obszerniejszy i mógł pomieścić więcej parafian. Wnętrze wyposażono w 3 ołtarze: główny z obrazem przedstawiającym Znalezienie Krzyża Świętego oraz boczne przedstawiające: Matkę Boską Bolesną i św. Jana Nepomucena, a także w 1893r., w organy, zbudowane przez znaną firmę organmistrzowską Schlag & Söhne z Dolnego Śląska. Godnym uwagi jest - uważany za cudowny - obraz Matki Boskiej Bolesnej z Monasterzysk (XVII w.), przywieziony przez przesiedleńców z Kresów po 1945 r. Wokół kościoła powstał ogrodzony ceglanym murem cmentarz z neogotycką kaplicę cmentarną. Praktyką stało się chowanie zmarłych w pobliżu muru i umieszczanie na nim tablic grobowych. Po wybudowaniu nowego kościoła płyty nagrobne dawnych właścicieli wsi, Rodu Bogdanowskich ze Ślimakowa, przeniesiono poza świątynię i umieszczono na ścianie cmentarnego ogrodzenia. Stanowią one trwałe miejsce pamięci poświęcone Jerzemu Bogdanowskiemu i jego żonie Marii Annie Czechównie z Bełku, Wolffowi Bogdanowskiemu i jego żonie z domu Hundt. Ciekawostką jest to, że na płytach znajdują się płaskorzeźby z herbami i czeskimi inskrypcjami. Zarówno ogrodzenie, kaplica i wspomniane płyty przetrwały do dziś dzień. 4 października 2014r. do rangi Sanktuarium Ziemi Głubczyckiej wyniesiono Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego, gdzie 60 lat wcześniej został przywieziony z Monasterzysk łaskami słynący obraz Matki Bożej Bolesnej-Łaskawej. Ustanowienie tej świątyni sanktuarium przyczynia się do pogłębienia wiary. Dzięki temu pielgrzymując tutaj można uzyskać odpust zupełny.
Ośrodek Rekreacyjno-Wypoczynkowy

Ośrodek Rekreacyjno-Wypoczynkowy

Camping nr 240 w Pietrowicach położony jest w malowniczym terenie płaskowyżu głubczyckiego, 14 km od Głubczyc i 2 km od przejścia granicznego między Polską a Republiką Czeską. Ośrodek funkcjonuje od 1975 roku. W tym czasie był on wiele razy wyróżniany jako jedno z najlepszych miejsc tej kategorii w Polsce. Całkowita powierzchnia obiektu wynosi 13ha. Na terenie Ośrodka znajduje się pole namiotowe, teren do mini golfa, wypożyczalnia rowerów, kajaków, sprzętu sportowego, kąpielisko o powierzchni 2ha lustra wody, czynne w czasie wakacji, na którym bezpieczeństwo strzeżone jest przez ratowników WOPR. Od 1. maja do 31. października czynny jest również staw wędkarski o powierzchni 1ha. Usytuowanie Ośrodka wśród lasów i terenów zielonych sprawia, że jest to idealne miejsce by poczuć prawdziwy wakacyjny klimat. Na terenie ośrodka funkcjonuje tzw. mała gastronomia.
Kolumna św. Jana Nepomucena i Matki Boskiej z Dzieciątkiem

Kolumna św. Jana Nepomucena i Matki Boskiej z Dzieciątkiem

Na rynku dawnego miasteczka tkackiego Opawica znajdują się dwie figury z XVIII w.: św. Jana Nepomucena i Matki Boskiej z Dzieciątkiem.
Pilszcz

Pilszcz

Pilszcz graniczy z Republiką Czeską, tworzą go dwie części – wieś i oddalone od niej osiedle. Wioska leży na historycznej trasie przemarszu wojska króla Jana III Sobieskiego podążającego w 1683 roku na odsiecz Wiednia. W Kościele NMP widnieje obraz upamiętniający to wydarzenie. W 1884 roku w okolicy wioski odkryto tzw. Skarb z Pilszcza, który pochodził z epoki brązu a były to naszyjniki, bransolety. Pilszcz charakteryzuje duża ilość zieleni (drzewa i krzewy szlachetne, ozdobne) i charakterystyczne dla wioski drzewo- lipa. We wiosce występuje duża liczba grzybów np. purchawica olbrzymia będąca pod ochroną. Warto zobaczyć: - gotycko-renesansowe Sanktuarium Matki Boskiej Pilszczańskiej z 1593 roku, do którego przybywają liczne pielgrzymki - Aleję Lipową - Zagrody frankońskie wraz z zachowanym Spichlerzem, parnikiem i piekarnikiem z XIXw. - Kwitnące ZOO
Krzyże pokutne - wejście do kościoła parafialnego w Baborowie

Krzyże pokutne - wejście do kościoła parafialnego w Baborowie

Wśród rozmaitych zabytków, które spotkać można w krajobrazie polskich miast, miasteczek i wsi największe zainteresowanie wzbudzają tajemnicze kamienne krzyże pojednania, relikty średniowiecznej sprawiedliwości, nazywane popularnie krzyżami pokutnymi. Można się na nie natknąć przy drogach wiejskich, leśnych, czy polnych ścieżkach, są umieszczone w murach cmentarnych i w okolicach kościołów. Na obszarze ziemi głubczyckiej znajdują się takie kamienne krzyże pojednania wykonane z miejscowego budulca. Pierwszy odnajdziemy w Baborowie przy murze na dziedzińcu kościoła parafialnego. Zabytek ten jest typu łacińskiego o wymiarach 92 cm wysokości, 56 cm rozpiętości ramion i 25 cm grubości i wykonany jest z piaskowca. Dawniej stał zakopany po ramiona w pobliżu drewnianego kościółka św. Józefa.
Kościół pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela

Kościół pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela

Szlak Joannitów-kamień przed szkołą podstawową

Szlak Joannitów-kamień przed szkołą podstawową

Kościół pw. św. Jakuba

Kościół pw. św. Jakuba

Szlak Joannitów-kamień na kaplicy

Szlak Joannitów-kamień na kaplicy

Kościół p. w. Podwyższenia św. Krzyża

Kościół p. w. Podwyższenia św. Krzyża

Kaplica Cmentarna

Kaplica Cmentarna

Parafia św. Michała Archanioła w Dziećmarowie. Najstarsza wzmianka o kościele pochodzi z 1307 r. do 1660 r. była filią parafii Babice. W 1668 r. erygowano parafię. W 1786 r. kościół oraz część wioski uległy spaleniu. Obecny kościół pochodzi z 1786 r. W 1945 r. kościół, został zbombardowany co doprowadziło do kolejnego, prawie całkowitego spalenia, pozostały tylko ściany. Dzięki jednak ogromnemu zaangażowaniu ówczesnych mieszkańców (wioska po wojnie liczyła pond 1000 mieszkańców) został na nowo wybudowany, a aktu poświęcenia nowo wybudowanego kościoła dokonał ks. adm. A. Kominek w 1949 r. Z Dziećmarowa pochodził Biskup Anastazy Sedlag (1787-1856), od 1833 r. bp Chełmiński.
Kościół pw. św. Katarzyny

Kościół pw. św. Katarzyny

Parafia św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Wioska Babice znana już w XIII w., należała do Joannitów z Grobnik (do sekularyzacji w 1810 r.) Obecny kościół wybudowany w latach 1681-83, przebudowana 1781-92. W 1582 r. Joannici wybudowali w Babicach kościół, natomiast data erekcji parafii jest nieznana. Jako lokalia (kościelna jednostka administracyjna) jest już znana w 1633 r. W 1828 r. dołączono miejscowość Bernacice, wtedy Babice stały się samodzielną parafią. Do 1945 r. parafia należała do diecezji ołomunieckiej.
Kościół pw. Trójcy Świętej

Kościół pw. Trójcy Świętej

Świątynia została wzniesiona w 1768 roku. Jest to obiekt zbudowany na planie prostokąta z węższym prezbiterium zamkniętym półkolistą absydą. Kaplica nakryta jest dwuspadowym dachem, nad którym wznosi się niewielka ośmioboczna sygnaturka. Nad wejściem do kościoła ozdobny fronton wsparty na pilastrach. Obok kościoła metalowa dzwonnica z zawieszonymi dwoma dzwonami. Jest to kościół pojoannicki.
Kościół Św. Trójcy

Kościół Św. Trójcy

Po pierwszym kościele w Ludmierzycach nie ma dziś śladu. Spłonął w czasach reformacji. Na jego miejscu pod koniec XVII wieku wzniesiono kaplice p.w. Trójcy Świętej, która wraz z całą wsią spłonęła w wielkim pożarze w 1787r. Świątynia joannitów została odbudowana, jednak podczas II wojny światowej doznała poważnego uszczerbku od wybuchu bomby. W latach 30. XX wieku wzniesiono kościół p.w. Trójcy Świętej. Usytuowano go naprzeciwko „pechowego” miejsca gdzie stały dotychczasowe świątynie. Odwiedzając świątynię warto zwrócić uwagę na ołtarz boczny, cenną pamiątkę zachowaną po nieistniejącej kaplicy joannitów. Na fasadzie kościoła znajduje się kamienna figura Chrystusa, która jest dziełem Paula Ondruscha z Głubczyc.
Gospodarstwo Agroturystyczne Pensjonat KRYSIA

Gospodarstwo Agroturystyczne Pensjonat KRYSIA

Pensjonat Krysia posiada 5 pokoi (21 miejsc noclegowych) o wysokim standardzie. Każdy pokój wyposażony jest komfortowo – posiada łazienkę z pełnym węzłem sanitarnym (ręczniki kąpielowe i podstawowe przybory toaletowe), telewizję. Na terenie obiektu jest bezpłatny dostęp do Internetu (Wi-Fi). Do dyspozycji gości w pełni wyposażona kuchnia. Na parterze budynku znajduje się nowo otwarta sala biesiadna mogąca pomieścić 24 osoby. Przy pensjonacie znajduje się bezpłatny parking. Obiekt świadczy usługi przez cały rok. Recepcja czynna od poniedziałku do niedzieli 24 h na dobę. Gospodarstwo Agroturystyczne Pensjonat Krysia znajduje się w otoczeniu dużego ogrodu rekreacyjnego i sadu czereśniowego o powierzchni 0,20 ha, na którym znajduje się miejsca do wypoczynku tj. duża altana biesiadna (17 osób), huśtawka ogrodowa, liczne drewniane ławeczki, miejsce do grillowania, plac zabaw dla dzieci (domek , zjeżdżalnia, piaskownica, huśtawka).

Gospodarstwo Agroturystyczne „Zielone Wzgórze”

Gospodarstwo agroturystyczne (całoroczne) dysponuje 5 pokojami z 11 miejscami noclegowymi i oferuje domowe posiłki oraz sprzęt do aktywnego wypoczynku.

Gospodarstwo Agroturystyczne Lenartowicz

Kościół parafialny  pw. Trójcy Św.

Kościół parafialny pw. Trójcy Św.

Kościół parafialny p.w. Serca Pana Jezusa

Kościół parafialny p.w. Serca Pana Jezusa

Kościół Parafialny pw. św. Katarzyny

Kościół Parafialny pw. św. Katarzyny

Kościół wzmiankowany na rok 1430. Początkowo był drewniany. Obecny gotycki Kościół parafialny św. Katarzyny Aleksandryjskiej pochodzi prawdopodobnie z XV w., następnie przebudowywany w 1672r. Należał do par. Krnov, od 1780 r. stanowi samodzielną kurację, podniesioną w 1862 r. do rangi parafii.
Kościoł parafialny pw. św. Marii Magdaleny

Kościoł parafialny pw. św. Marii Magdaleny

Parafia rzymskokatolicka znajdująca się w Lewicach. Należy do Dekanatu Branice diecezji opolskiej. Parafia należała pierwotnie do diecezji ołomunieckiej i istniała już w XIV wieku. W okresie reformacji kościół był w rękach ewangelików. W 1730 parafia znalazła się w utworzonym dekanacie opawickim. W wyniku I wojny śląskiej w 1742 znalazła się na terenie tzw. dystryktu kietrzańskiego. W XIX wieku podlegała dekanatowi kietrzańskiemu a następnie branickiemu. W 1972 powstała diecezja opolska, co zakończyło okres formalnej przynależności do archidiecezji ołomunieckiej.
Kościół parafialny p.w. św. Piotra i Pawła

Kościół parafialny p.w. św. Piotra i Pawła

SIŁOWNIA “POD CHMURKĄ” przy Zespole Szkół Ogólnokształcących

SIŁOWNIA “POD CHMURKĄ” przy Zespole Szkół Ogólnokształcących

Siłownia zlokalizowana jest przy budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących, spacerując tzw. Aleją Kasztanową, czyli ul. Lwowską, można skorzystać z urządzeń sportowych na świeżym powietrzu, w otoczeniu zieleni. Warto wykorzystać tą alternatywę w naszym zabieganym życiu. Jest to wspaniała okazja na dotlenienie organizmu oraz zwiększenie odporności na choroby wirusowe.
Powiatowe Muzeum Ziemi Głubczyckiej

Powiatowe Muzeum Ziemi Głubczyckiej

Muzeum mieści się w odbudowanym w latach 2006-2008 ratuszu miejskim. Muzeum posiada 4 działy: edukacyjny, etnograficzny, archeologiczny, historyczny, sztuki. Pierwsze muzeum w Głubczycach, Muzeum Miasta i Powiatu Głubczyckiego, powołano w 1910r. i znajdowało się na piętrze dawnego gimnazjum przy klasztorze o.o. Franciszkanów. W obawie przed działaniami wojennymi w 1916r. zbiory zabezpieczono w Nysie. Do Głubczyc powróciły one dopiero w 1922r. W zbiorach znajdowały się mapy, obrazy, kolekcja złotych monet, starodruki, Kodeks praw Miejskich z 1421r., dokumenty, zabytki archeologiczne, broń, przedmioty użytku codziennego itp. Po II wojnie światowej część zbiorów została rozgrabiona, to co pozostało znalazło swoje schronienie w pobliskich muzeach, m.in. w racioborzu i Opolu. W 2001r. w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Głubczycach szkolną Izbe Tradycji przekształcono w szkolne Muzeum, które w 2002r. uzyskało statut zatwierdzony przez Ministra Kultury. Powiatowe Muzeum Ziemi Głubczyckiej przeniesiono do obecnej siedziby , odbudowanego ratusza, we wrześniu 2008r. Muzeum czynne: Bilety wstępu do muzeum i na taras widokowy: - normalny 3 zł - ulgowy 2 zł - dzieci do lat 7 wstęp wolny do muzeum Opłaty za przewodnika i lekcje muzealne - zwiedzanie z przewodnikiem 10 zł - lekcja muzealna 15 zł Dzień wolny od opłat: ŚRODA (nie dotyczy wystaw czasowych oddzielnie płatnych i tarasu wieży widokowej) Ostatnie wejście na taras widokowy lub do muzeum odbywa się najpóźńiej na 15 minut przed zamknięciem placówki. Zwiedzanie z przewodnikiem oraz lekcje muzealne odbywją się po wcześniejszym ustaleniu terminu z dyrektorem muzeum. W dniu wolnym od opłat za wstęp na ekspozycję pobierana jest jedynie opłata za przeprowadzenie lekcji muzealnej i oprowadzanie z przewodnikiem. Godziny otwarcia muzeum dla zwiedzających: w sezonie letnim (od 01.06 do 30.09): • wtorek - czwartek 09:30-15:30 • piątek 11:00-17:30 • niedziela (2 i 4 w miesiącu) 13:00-16:30 • poniedziałek, sobota nieczynne w pozostałym okresie (od 01.10 do 31.05): • wtorek - piątek 09:30-15:30 • niedziela (2 i 4 w miesiącu) 12:00-15:30 • poniedziałek, sobota nieczynne Wieża udostępniona jest zwiedzającym przez cały rok a taras widokowy od 01 kwietnia do 30 listopada. W czasie złych warunków atmosferycznych (deszcz, burza, silny wiatr itp.) taras widokowy może być chwilowo nieczynny.
Kościół Św. Anny

Kościół Św. Anny

Położony przy ul. Jana III Sobieskiego Kościół św. Anny - dawniej św. Trójcy, wzniesiony za murami miasta XVI/XVII w., zniszczony przez Szwedów w 1644 roku. Obecny pochodzi z 1776 roku. Po II wojnie światowej został przejęty przez kościół polsko-katolicki W 1991 roku został podarowany kościołowi rzymsko-katolickiemu, a w roku 1992 rozpoczęła się jego renowacja zewnętrzna. Dziś barokowy kościół św. Trójcy nie posiada żadnego wyposażenia.

"Aqua Apteka"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 18:00 sb. 9:00 - 13:00

Apteka "Drofarm"

Dyżur apteki pod adresem: http://www.powiatglubczycki.pl/717/923/aktualnosci.html Apteka czynna: pn. - pt. 8:00 - 18:00 sb. 8:00 - 14:00

Płaskowyżu Głubczycki-Trasa rowerowa

Trasa Lewice-Zubrzyce

Trasa Zubrzyce-Pietrowice

Trasa piesza - Przez Park

© 2025 Projekt i wykonanie: netkoncept.com
Polityka prywatnościDeklaracja dostępności